shutterstock_189811220

Flipping the Classroom

Jacco Lauret, docent volwassenenonderwijs (vavo) Scalda

Scalda werkt in de havo-groepen van het vavo (Voortgezet Algemeen Volwassen Onderwijs) inmiddels voor alle vakken met flipping the classroom. Vorig jaar ging het nog om een pilot, inmiddels weten de leerlingen niet beter. Volgens Jacco Lauret, docent op het vavo gaat het de goede kant op met deze manier van lesgeven. Uitleg over het onderwerp nemen de studenten thuis, via een ‘filmpje’, tot zich. In de les is er vervolgens meer tijd om de stof te verwerken via opdrachten en om extra individuele uitleg te geven. Het aanbrengen van voldoende differentiatie en variatie zijn wel aandachtspunten.

Flipping the classroom is inmiddels een veel gebruikte manier om onderwijs in te richten. In feite ‘flip’ je je classroom als je uitleg en theorie over bepaalde onderwerpen niet klassikaal aanbiedt maar zodanig dat studenten die buiten lestijd tot zich kunnen nemen. Meestal via een YouTube-filmpje of een andere online-presentatie. In de les zelf is er ruimte voor extra uitleg en voor verwerking. Op deze website vind je verschillende voorbeelden van tools die ingezet kunnen worden voor flipping the classroom.

Hoe werkt het?

  • Maak een les over een bepaald onderwerp alsof je je studenten voor je hebt. Daarbij kun je gebruikmaken van een white board, een PPT-presentatie (Office Mix, Panopto), of nog een ander instrument (Educreations, NearPod). De les neem je op met je webcam of laat je opnemen met een camera. Bij sommige tools kun je ervoor kiezen alleen je stem en de presentatie op te nemen maar niet je mimiek (Educreations, Office Mix).
  • Vervolgens zet je de opname of het filmpje op YouTube of een andere digitale omgeving.
  • Je stelt de leerlingen op de hoogte dat het filmpje online beschikbaar is al of niet met de instructie deze voor een bepaalde datum te bestuderen.


Voordelen

  • Je houdt tijdens de klassikale lessen meer tijd over voor individuele uitleg en (individuele) hulp bij de verwerking van de stof.
  • Je investeert één keer in een optimale uitleg en presentatie van de theorie/het onderwerp. Vervolgens is die altijd beschikbaar voor de studenten.
  • Jouw uitleg kun je aanvullen met doorverwijzingen naar of koppelingen met andere online presentaties of filmpjes, waardoor je uitleg nog completer wordt.
  • Je kunt grote aantallen studenten tegelijkertijd bedienen (zie ook Office Mix).
  • Studenten kunnen de uitleg zo vaak bekijken of op onderdelen laten herhalen als ze willen of als voor hen nodig is.


Nadelen

  • Studenten kunnen tijdens het bekijken van de presentatie of het filmpje geen extra uitleg vragen. Als ze een bepaalde redenering of ‘stap’ niet snappen, kunnen ze deze uiteraard laten herhalen, maar de uitleg zal daardoor niet veranderen. De docent kan niet een extra stap inbouwen terwijl dat in de klas wel kan.
  • Het is de vraag of studenten deze omissies in de uitleg – althans omissies voor hen – in de les alsnog zullen voorleggen aan de docent en/of ter plekke op een andere manier proberen aan te vullen.
  • Als docent moet je over de ‘opname’drempel heen stappen. Dit is niet voor iedere docent een vanzelfsprekendheid.

Tips
Laat niet uitsluitend een individuele docent flipping the classroom inzetten, maar een heel team. Dan raken de studenten makkelijker gewend aan het aanbieden van lesstof op deze manier.

Wie
Jacco Lauret, Docent volwassenenonderwijs (vavo) Scalda, Terneuzen, Middelburg

JaccoLauret

0118 – 55 86 00
vavo@scalda.nl

Meer informatie
https://www.kennisnet.nl/leren-ict/flipping-the-classroom/
https://www.youtube.com/watch?v=BJxljbvUADc
https://prezi.com/zrhpftm6goxo/200-minuten/

About Cordyvdb

4 thoughts on “Flipping the Classroom

  1. Pingback: Panopto |

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *