ScrumVormgever

Scrummen en een ander onderwijsconcept bij Mediavormgever

Björn Mes, Jeroen van de Merwe en Pim Folmer, docenten opleiding Mediavormgever, Scalda Vlissingen

De docenten van de opleiding Mediavormgever bij Scalda zitten aan een tafel in het midden van een grote open lesruimte. Er zijn vandaag zo’n 50 studenten aanwezig, de rest – ca. 40 studenten – is op stage. De studenten zijn net klaar met scrummen, wat ze altijd aan het begin van de dag doen en zitten nu achter hun laptops in groepjes te werken. Zij volgen allemaal de opleiding mediavormgeving in het eerste, tweede of derde jaar. De indeling in leerjaren is dus losgelaten bij de groepssamenstelling.

Hoe werkt scrummen?
De groepen vormen zogenoemde projectteams. De projecten zijn ingedeeld in periodes van twee weken, de sprints. Aan het begin van de dag gaan ze ‘scrummen’. Dat wil zeggen dat ze met elkaar bespreken aan welke taken ze gaan werken en hoeveel uur ze daarmee bezig denken te zijn. Deze taken inclusief tijdsbesteding noteren ze op briefjes, de scrumbriefjes, en die worden gehangen aan de planningslijnen: to do, in progress, done. De studenten besteden maximaal 15 minuten aan dit scrummen. Daarna gaan ze aan het werk.
Aan het einde van iedere sprint leveren ze bij Björn, Jeroen of Pim een verzamelstaat in met hun leerdoelen en hun leerrendement (velocity). De docent kan daar op inspelen: Wat kun je doen om je rendement te verhogen? Wat ging er goed of wat ging er minder goed? Wat kunnen we doen of organiseren om je daarbij te helpen?
Zie ook bijgaande site voor de werking van scrummen: http://werkwijzer.wordmediavormgever.nl/scrum.html

Wat is het andere onderwijsconcept?
Bij Mediavormgever gaat het niet alleen om het scrummen. Het hele onderwijsconcept dat deze opleiding hanteert, is anders. Studenten lopen niet een leerplan af met vastgestelde lessen en modules, maar komen bij elkaar om te werken aan een opdracht. Dit kan een opdracht zijn van een externe opdrachtgever, een opdracht vanuit Scalda zelf, of een die de docenten bedenken. Zo’n opdracht vormt de basis van hun werk. Het scrummen is daarbij een hulpmiddel om het werk in kleine eenheden te verdelen en uit te voeren. Die eenheden of taken staan niet van tevoren vast, je weet van tevoren immers niet precies hoe jouw vormgeving voor een opdracht eruit zal gaan zien. Het werk zelf moet voldoen aan het Kwalificatiedossier. De werkprocessen en kerntaken die daarin vermeld staan, komen terug in de wijze waarop studenten een project moeten aanpakken. Dat geldt ook voor de generieke delen Nederlands, Engels, rekenen en Burgerschap. De docenten voor deze vakken komen langs waarna de studenten de kennis die ze nodig hebben voor deze vakken bij hen kunnen halen.
Vakinhoudelijke kennis halen studenten op het moment dat ze het nodig hebben. Dat kan via workshops die de vakdocenten mediavormgeving aanbieden (bijvoorbeeld over fotografie, 3D-animaties, huisstijl ontwerpen, etc.), via bronnen op internet of literatuur uit de eigen boekenkast.

Jeroen en Björn: “Wij vinden deze manier van onderwijs verzorgen heel natuurlijk. Het past bij het leren van jonge mensen en het sluit aan bij hun latere werk. Ook dan zullen ze aan de hand van opdrachten van opdrachtgevers aan het werk zijn. Bovendien zijn onze mbo’ers geen theoretici, zij leren door te doen.”

ScrumMediavormgevers

Voordelen concept

  • Een project is niet van tevoren volledig dichtgetimmerd, de invulling is daardoor flexibel en wordt ‘organisch’ opgebouwd. Net als in ‘real life’.
  • Deze manier van werken sluit aan bij de manier van leren door jonge mensen.
  • Deze manier van werken sluit aan bij de latere beroepspraktijk.
  • Studenten helpen elkaar.

Nadelen concept

  • Integratie met ondersteunende diensten is niet optimaal. Deze zijn niet ingericht op deze wijze van projectonderwijs.
  • Het vereist een grote mate van flexibiliteit van docenten.

Tips

  • Als je de stap zet naar deze andere manier van lesgeven, moet je ‘m ook echt zetten. De traditionele manier moet je dan echt loslaten, anders werkt het niet.
  • Kom eens langs bij Mediavormgever om te zien hoe het in praktijk werkt!

Wie
Jeroen van de Merwe, Björn Mes en Pim Folmer, docenten opleiding Mediavormgever
Scalda College voor Techniek en Design, Vlissingen (gebouw Technum)
0118 – 55 88 00
jvandemerwe@scalda.nl

Meer informatie

Over scrummen:
http://www.scrum.nl/site/Wat-is-Scrum-agile-scrum
https://www.managementsite.nl/kennisbank/scrum-agile

Over Mediavormgeving (MV):
http://werkwijzer.wordmediavormgever.nl/index.html

Kwalificatiedossier Mediavormgeving:
KD-MV-juni-2014

Overzicht van workshops bij de opleiding Mediavormgeving Scalda met inschrijvingsmogelijkheid:
http://workshops.wordmediavormgever.nl

Landingspagina opleiding Scalda MV:
http://wordmediavormgever.nl

Link naar een afspeellijst op YouTubekanaal Scalda MV met voorbeeld instructiefilmpjes die studenten kunnen raadplegen:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL1JV036y4wxV6vYsJELfehHt9YnxCRcLO

Over verandering in denken over onderwijs, een interessant filmpje van Ken Robinson (1950, onderwijsadviseur kunstonderwijs):
https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

About Cordyvdb

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *