Xerte

Digitale leeromgeving Xerte

Frank Leenhouts, docent maintenance en procestechniek, Scalda

‘[Surtie]’, zo spreek je het uit aldus Frank. ‘Zo noemen ze het in Engeland. En daar komt deze open source auteurstool vandaan, om precies te zijn van de universiteit van Nottingham.’

Frank Leenhouts is docent maintenance en procestechniek bij Scalda in Terneuzen en werkt met Xerte. Hij zet eigen lesmateriaal om in e-learningcontent met behulp van Xerte. Hij voegt filmpjes, foto’s, externe links toe en eigen lessen of uitleg vanuit bijvoorbeeld Educreations. Voorlopig is de module waaraan hij werkt – hydrostatische druk voor het vak meet- en regeltechniek – nog een pilot waar Zeeland Centraal geld en tijd voor beschikbaar heeft gesteld. Als het goed werkt, kan er meer materiaal volgen, ook voor andere vakken en opleidingen. Voor de didactische begeleiding is een extern bureau ingeschakeld: wat voor raamwerk kies je, hoe zet je feedback in en hoe omschrijf je die? Die directe feedbackmogelijkheid en de toevoeging van externe links maakt e-learningcontent anders dan traditionele content.

Voor een preview zie: xerte.helixworks.eu

Hoe werkt het?
Omdat de tool open source is, kan iedereen het downloaden op z’n eigen netwerk. Voor het installeren heb je enige technische vaardigheden nodig maar voor het werken met de tool zelf niet. Ga naar www.xerte.org.uk. Om XOT (volledige naam: Xerte Online Toolkit) te downloaden ga dan naar de resourcepagina waar ook de ‘stap voor stap‘ handleidingen en de ‘snel aan de gang recepten‘ te vinden zijn. Hoe je Xerte gebruikt is uiteindelijk afhankelijk van de rol die je kiest: docent/trainer, ontwikkelaar, student, manager, beheerder of e-learningspecialist (adviseur).

Voordelen

  • Goede en handige leeromgeving voor BOL- maar vooral voor BBLstudenten.
  • E-learningmodules kunnen altijd opnieuw worden bekeken: door de student, maar ook de docent kan een deel opnieuw laten zien of uit laten voeren om lesstof te herhalen.
  • De content is te exporteren als SCORM waardoor de modules ook in andere platforms te importeren zijn (bijvoorbeeld in N@tschool, het leermanagementsysteem dat op Scalda gebruikt wordt en op veel andere mbo-instellingen).

Nadelen

  • Je weet als docent niet zeker of jouw student ook echt degene is die de module maakt of dat hij/zij dat iemand anders laat doen. Die garantie biedt Xerte niet. Maar dit geldt voor alle online tools.
  • Gering aantal monitorfuncties: hoe lang zijn studenten bezig met een module, hoe worden resultaten vastgelegd. Op dit soort vragen geeft Xerte (nog) geen antwoord.

Tips
Zorg voor goede coaching en begeleiding. Volgens Frank zijn e-learningmodules een enorm sterke tool als aanvulling op klassikaal onderwijs en op praktijkonderwijs.

Wie
Frank Leenhouts, docent maintenance en procestechniek Scalda

Foto Frank Leenhouts

Scalda, College voor maintenance en procestechniek, Terneuzen
0115 – 641600
e fleenhouts@scalda.nl
w www.scalda.nl
F https://www.facebook.com/frank.leenhoutsscalda
L http://www.linkedin.com/pub/frank-leenhouts/a/b36/ab8

Meer informatie
www.xerte.org.uk
Dit is een community waar Frank lid van geworden is: http://www.xerte.org.uk/index.php?lang=nl&Itemid=528
Op deze site vind je alle info over het Xerte-project en haar doelstellingen.

About Cordyvdb

One thought on “Digitale leeromgeving Xerte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *