ladders

Moodle, leermanagementsysteem

Richard van Iwaarden, Edudelta Onderwijsgroep, beleidsmedewerker Onderwijs en ICT

Een docent bij Edudelta werd zo’n tien jaar geleden horendol van alle mailtjes met bijlagen die hij van studenten kreeg. In de bijlagen hun huiswerk, keurig zoals hij hun dat gevraagd had. Maar hij raakte gaandeweg het overzicht compleet kwijt. Zijn vraag of het huiswerk niet online aangeleverd kon worden op één centrale plek, was niet aan dovemans-oren gericht. Van Edudelta kreeg hij de ruimte te gaan zoeken naar zo’n platform en zo kwam hij uit bij Moodle, een volledig webbased en opensource leermanagementsysteem (LMS).

Deze docent was niet Richard, maar Richard van Iwaarden is wel degene die e-learning en het leermanagementsysteem volledig onder zijn hoede heeft binnen de Edudelta Onderwijsgroep. Sinds 2006 werkt Edudelta met Moodle, in 2008 ging de vestiging Goes als eerste over op volledig laptoponderwijs. In 2011 gingen ook de andere locaties (Middelharnis, Barendrecht en Bleiswijk) hierop over.

Al het lesmateriaal is gedigitaliseerd. Dat doen docenten zelf, zij kunnen dat doen met een auteurstool binnen Moodle maar ook met een externe tool zoals Xerte. Belangrijk: de gerealiseerde content en de door studenten behaalde resultaten moeten uiteindelijk in Moodle terechtkomen. Gegevens van leerlingen en hun vorderingen in de verwerking van de lesstof kunnen dan eenvoudig gekoppeld en gemonitord worden. Ook handig in dit verband: Moodle heeft een eigen toetsomgeving.

Moodle is een opensource systeem en is niet-commercieel. Het LMS heeft zo’n 80 miljoen gebruikers wereldwijd. Gebruikers zijn verenigd in landelijke communities en volgens Richard is het zinvol lid te worden van zo’n community. Zo’n community werkt als een forum waar je veel aan kunt hebben. Je kunt er je vragen stellen, materiaal uitwisselen of medestanders verkrijgen voor een aanpassing in het systeem. Want ook dat is het voordeel van het opensource karakter van Moodle: gebruikers hebben de mogelijkheid zelf aanpassingen te (laten) doen.

Hoe werkt het?
Het begint met de keus om te werken met e-learning en met één bijbehorend leermanagementsysteem. Die keus maak je niet als individuele docent, maar die keus maakt het management voor de gehele instelling.

Laat het systeem draaien op een externe server bij een gespecialiseerd bedrijf. Zij hebben voldoende capaciteit en zorgen ervoor dat studenten en docenten snel en probleemloos op het systeem kunnen werken. En zijn er toch ergens bugs, of is er op een andere manier een technisch mankement, dan is hun helpdesk ervoor om dit op te lossen.

Leer docenten en studenten te werken met het systeem en faciliteer hen voldoende. Richard geeft geregeld cursussen voor docenten en hij ziet alle studenten aan het begin van het schooljaar tijdens de ICT-introductie die hij hun geeft.

ScreenShotMoodle

Voordelen

  • Moodle is gratis uit te proberen.
  • Door het opensource karakter van Moodle is het aanpasbaar aan wensen van gebruikers. Dus ook aan die van jou.
  • Moodle is marktleider, dat geeft een zekere waarborg voor de continuïteit van het systeem.
  • Moodle biedt diverse standaardrapportages maar je kunt ook eenvoudig rapportages op maat uit het systeem verkrijgen.

Nadelen

  • Moodle heeft geen marketing- en communicatieafdeling. Daardoor ben je niet makkelijk en snel op de hoogte van nieuwe mogelijkheden, noch beschik je over materiaal om anderen te informeren en enthousiasmeren over het systeem. Dat kan natuurlijk ook een voordeel zijn, maar als docenten of ict’ers van andere scholen zich door jou laten informeren over het systeem, dan kan het handig zijn als je hun iets concreets mee kunt geven.
  • Ondersteuning moet je zelf organiseren (zie ook ‘Hoe werkt het’). 

Tips

  • Zoals gezegd: zorg voor een extern bedrijf voor beheer (server) en technische ondersteuning.
  • Faciliteer als school je voorlopers, de ICT-minded docenten. Willen ze een touchscreen, extra opslagcapaciteit? Doe daar niet moeilijk over en geef het hun. Zij zullen je ambassadeurs zijn op het moment dat je kiest voor één systeem!
  • Formeer een ICT-klankbordgroep: om dezelfde reden.
  • Zorg dat docenten hun ICT-basisvaardigheden op orde hebben of faciliteer hierin.
  • Sluit je als Moodle-gebruiker aan bij een community. Sowieso als instelling maar ook als individuele docent.
  • Stop niet met investeren in ICT. ICT is een nutsvoorziening, dat hoort erbij, net als water en elektriciteit.

Wie
Richard van Iwaarden, beleidsmedewerker Onderwijs en ICT Edudelta Onderwijsgroep

RichardMoodle

Stafbureau Edudelta, Goes
0113 – 246351
r.vaniwaarden@edudelta.nl

Meer informatie
Bel of mail Richard. Hij is graag bereid een informatiebijeenkomst te organiseren over Moodle in het algemeen of over bepaalde toepassingen in Moodle in het bijzonder.
https://moodle.org/
https://www.ned-moove.nl/
http://www.howtomoodle.com/
http://moodle.edudelta.nl
http://moodle.hz.nl
https://moodle.net/stats/

About Cordyvdb

One thought on “Moodle, leermanagementsysteem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *