hd-wallpapers-virtual-reality-1920x1080-wallpaper

Virtual World

Henk Massink, senior lecturer watermanagement HZ University for Applied Sciences (tot 01-02-2016)

In hoeverre is het mogelijk om met behulp van een virtuele wereld het leerrendement te verhogen? Henk Massink heeft dit in 2014 onderzocht bij eerstejaars studenten voor het vak Fluid Dynamics (vloeistofmechanica). Hij deed dit onderzoek voor zijn master ‘Leren en innoveren’. Henk Massink is civiel ingenieur en senior lecturer watermanagement bij de Delta Academy van de HZ*). Zijn conclusie: in die setting zorgde het werken met een virtuele wereld voor een verhoogde flow bij studenten. ‘Flow’ is een geaccepteerde indicator om leerrendement te veronderstellen. Hoe meer flow – dus hoe meer de student volledig geconcentreerd, zonder ook met andere zaken bezig te zijn, met de leerstof bezig is – hoe meer hij ervan zal leren.

Hoe ziet de virtuele wereld van Fluid Dynamics eruit? Henk heeft in die wereld zes eilanden ontworpen waarin eerstejaars studenten in groepjes van drie een bepaalde opdracht moeten uitvoeren. De studenten beschikken over een avatar en ook de docent is als een avatar in de virtuele wereld aanwezig. In dit geval ging het om het voorkomen van overstroming van de eilanden ondanks aanhoudende regen. Wat voor duiker moet je aanleggen om het water af te voeren? Welke diameter moet die hebben en hoe lang moet die zijn? Waarom zijn die afmetingen überhaupt cruciaal? Welke factoren spelen nog meer een rol om die berekening te maken? In de virtuele wereld van het eiland kun je als ontwerper zoveel factoren kwijt als je wilt. En dat heeft Henk ook gedaan. Bijvoorbeeld de minimale hoeveelheid water die bepaalde zeldzame planten nodig hebben om blijvend te kunnen groeien op het eiland. Het leuke is dat je studenten zelf die factoren kunt laten zoeken (en/of laten meten) en er de relevantie van kunt laten bepalen: moeten ze er wel of niet rekening mee houden? De hoogte van het maaiveld bijvoorbeeld of de breedte van de sloten. Je kunt nog verder gaan door studenten projectgroepen te laten vormen bestaande uit een beheerder, een ontwerper en een aannemer. Nu krijgen ze nog strafpunten als ze een verkeerde berekening maken en dus natte voeten houden. Maar realistischer is het als je hun een bepaald budget geeft waarbij het hen geld kost als ze een foute berekening maken omdat ze dan reparaties moeten laten uitvoeren. Ook kun je er een spelelement aan koppelen, een wedstrijdelement zo je wilt.

Dit studiejaar, 2015-2016, laat Henk zijn studenten Deltamanagement, een vakgebied dat gaat over gebiedsontwikkeling, volledige eilanden bouwen en inrichten. Uitgaande van een visie die ze moeten bedenken  – waarom is dit eiland er? – zijn er al heel aardige ontwerpen gemaakt. Een eiland voor de kust van New York bijvoorbeeld, als kustversterking in het kader van klimaatverandering en bedoeld om golven te breken. Of een volledig duurzaam eiland dat afvalneutraal is en waar o.a. met zonnecellen energie verkregen wordt.

Dergelijke virtuele werelden bouwt Henk Massink in OpenSim. Deze engine is open source en draait op de servers van de HZ, dus docenten kunnen er makkelijk bij. Het is een kloon van Second Life en ziet er relatief eenvoudig uit. Een andere open source engine is Unreal, die in tegenstelling tot z’n naam, meer realistisch ogende én mooiere werelden toont.

Een groot voordeel van het werken in een virtuele wereld is natuurlijk dat je met zaken kunt experimenteren zonder dat het ernstige gevolgen heeft. Zeker met het vakgebied waar studenten van de Delta Academy mee te maken hebben (dijkenbouw, variërende waterstanden, sloten graven e.d.). Op die manier kan Henk zich voorstellen dat ook binnen andere opleidingen met virtuele werelden gewerkt wordt. Maar voor het bouwen van een basisomgeving moet wel tijd beschikbaar gesteld worden en in feite ook menskracht die basisomgevingen kan bouwen. Dan hoeft niet iedereen die ermee wil werken, dat volledig zelf te doen.

Werken in een virtuele wereld werkt het best als je er als het ware in ondergedompeld wordt (immersive). Met een virtualrealitybril (VR-bril) zoals de Oculus Rift, die in 2016 voor het grote publiek beschikbaar komt, is dat effect natuurlijk volledig, met een laptop of tablet is dat effect iets minder.

Volgens Henk is het ook belangrijk dat deze manier van virtueel werken/opleiden een sociaal aspect heeft. Samenwerken, overleggen, dat is heel belangrijk. Dat kan ook virtueel gebeuren. In de gamewereld zie je dat ook, gamers vormen daarin groepen die soms superinternationaal zijn. Alleen maar in je eentje achter een computer, dat werkt niet. Maar dat is ook zeker niet het geval in de virtuele werelden die Henk voor onderwijsdoeleinden voor ogen heeft, hoewel mensen dat wel eens denken. Studenten willen dat zelf ook niet, je ziet steeds meer dat zij die samenwerking ook opzoeken.

*) Per 1 februari 2016 is Henk Massink verhuisd en heeft hij zijn werkkring bij de HZ verruild voor die bij Avans Hogeschool in Den Bosch.

Wie?
Henk Massink, Hogeschooldocent Avans Hogeschool opleiding Civiele Techniek / Civil Engineering
https://nl.linkedin.com/in/henk-massink-b28b927

HenkMassink

Meer informatie
http://ikbeneendelta.nl/da-opensim/
Online lesmateriaal http://fluiddynamics.eu/
Onderzoeksrapport virtuele wereld Fluid Dynamics  http://massinks.nl/mli/la52/
Link naar het rapport als pdf: LA52_Henk_Massink_0863371_01042015

About Cordyvdb

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *